تماس
021-66582923

10 روش درمان خانگی چشم درد و مراقبت از چشم خود

پرستار سالمند, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
10 روش درمان خانگی چشم درد

همان طور که می دانید چشم یکی از اعضای حساس بسیار مهم بدن می باشد. زمانی که احساس درد در این ناحیه داشته باشیم احساس کلافگی می کنیم . درد چشم ممکن است سطحی باشد و یا اینکه عمقی بروز کند. درد های سطحی که روی چشم بروز می‌کند می‌تواند ناشی از طولانی مدت نگاه کردن به صفحه لپ تاپ باشد و یا اینکه فعالیت داشتن در محیط‌های باز که آلودگی دارند و آلودگی را وارد چشم می کنند به وجود آمده باشد. پس درمان خانگی چشم درد می تواند کمک شایانی به شما کند.

اما درد عمقی که در چشم حاصل می‌شود می‌تواند به دلیل داشتن آب سیاه، ملتهب شدن عصب های چشم ، سینوزیت و یا میگرن بروز کند که اگر درد چشم شما ناشی از این موارد باشد و روی بینایی شما تاثیرات منفی بگذارد باید حتماً نزد پزشک بروید اما اگر درد شما مشکلات کاملا جزئی باشد ما به همراه کارشناسان بخش سلامت آتیه پرساران سلامت یک سری از مراقبت های پرستاری در منزل برای درمان خانگی چشم درد را برای شما پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

درمان چشم درد با مراقبت های خانگی :

1- چشم های خود را زیاد باز و بسته کنید :

یکی از روش های درمان خانگی چشم درد این است که مرتب پلک بزنید و چشم‌ های خود را باز و بسته کنید این کار باعث می‌شود میزان جریان گردش خون در چشم افزایش پیدا کند و اشک درون چشم بهتر درون‌چشم گردش کند در نتیجه اگر چیزی درون چشم قرار گرفته باشد با پلک زدن زیاد و بهبود اشک درون چشم به بیرون هدایت می شود سعی کنیم از خیره شدن به جای بدون پلک زدن دوری کنید .

2- استفاده از محلول سالین :

یکی دیگر از روشهای مراقبت پرستاری در منزل از چشم این است که شما می توانید برای چشم درد خود چشم های خود را با محلول سالین بشویید زمانی که مدت زیادی در محیط بیرون تحت تاثیر آلاینده‌های هوا و مواد شیمیایی قرار گرفته‌اید و به خاطر این موضوع احساس درد در ناحیه چشم های خود دارید محققان توصیه می‌کنند از محلول سالین برای چشم های خود استفاده کنید تا این محلول بتواند درد شما را تسکین دهد. همچنین محلول آب و نمک را سعی کنید با آب مقطر تهیه کنید زیرا آب های شرب می تواند کمی ناخالصی داشته باشد که برای چشم مفید نیست .

3- قرار دادن کیسه های یخ :

اگر شما به دلیل وجود آلرژی و حساسیت دچار خارش شده است و عفونتی در آن به وجود آمده است و احساس درد می کنید به شما توصیه می کنیم چند قطعه یخ را درون نایلونی بگذارید و روی آن را دستمالی قرار بدهید و روی چشم‌ های خود بگذارید و سعی کنید ۲ الی ۳ مرتبه در طول روز این عمل را تکرار کنید تا درد چشم شما برطرف شود .

( در ادامه توصیه می شود مقاله سلامت چشم و بینایی مربوط به کدام ویتامین های می باشد؟ را مطالعه نمایید )

4- استفاده از هات پک :

در صورتی که چشم شما دچار گل‌ مژه شده و درد داشته است بهترین درمان خانگی چشم درد برای آن این است که از کیسه های گرم و حوله که با آب گرم مرطوب شده باشد برای تسکین آن استفاده کنید اگر در طول روز دو مرتبه این عمل را تکرار کنید شاهد برطرف شدن دارد ناشی از گل مژه خود خواهید شد .

5- ماساژ چشم :

از دیگر راهکارهای درمان خانگی چشم درد می‌توانیم به ماساژ چشم اشاره کنیم زمانی که در قسمت چشم های خود احساس فشار می کنید و یا بروز سردرد میگرنی باعث شده درد به چشم‌ های شما سرایت کند می‌توانید چشم هایتان را با روغن زیتون ماساژ بدهید قسمت پلک های بالا و پایین چشم و سپس روی گونه و شقیقه هایتان را به طور کامل با این روغن ماساژ بدهید تا درد آن تسکین پیدا کند .

6- تکنیک کف دست :

برای رها شدن از چشم درد می توانید این تکنیک را ۵ مرتبه انجام دهید به حالت نشسته قرار بگیرید و دو تا کف دست خود را به آرامی به یکدیگر بمالید تا گرم شود سپس هر دو دست را روی چشم های خود بگذارید طوری که فقط تاریکی ببینید چند ثانیه در این حالت قرار بگیرید و دست هایتان را بردارید و مجدد این حرکت را تکرار کنید .

( در ادامه توصیه می شود مقاله علت کبودی زیر چشم کودکان را مطالعه نمایید )

7- استعمال محلول گل خوش :

این نوع گیاه برای درمان خانگی چشم درد بسیار موثر واقع شده است و می‌تواند عفونت و درد ناشی از آن را تسکین بدهد شما می توانید در طول روز یک قطره از این محلول را درون چشم های خود بریزید طریقه درست کردن آن به این صورت است که این گیاه را باید با آب بجوشانید و محلول را بعد از خنک شدن مورد استفاده قرار بدهید .

8- استفاده از گلاب :

از مهمترین و به نام ترین درمان های خانگی برای چشم درد استفاده از گلاب می باشد روزانه چند قطره گلاب درون چشم خود بریزید تا خستگی و فشاری که روی چشم شما به وجود آمده است را تسکین بدهد این ماده دارای خاصیت ضد عفونی کننده می باشد و می تواند ورم چشم را نیز برطرف کند .

9- استفاده از ژل آلوئه ورا :

آلوئه درد گیاه بسیار معروف خاصیت آرام بخش دارد و می‌تواند درد چشم را تسکین بدهد قطره حاوی ژل آلوئه ورا در آن چشم بریزید تا التهاب و درد آن را از بین ببرد سعی کنید این کار را دو مرتبه در روز انجام بدهید .

10- استفاده از روغن کرچک :

افرادی که دچار خشکی چشم هستند و از درد آن رنج می‌برند از قطره هایی که دارای روغن کرچک می باشد درون چشم خود بریزند و بگذارند تا شب بماند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 × یک =

فهرست