تماس
021-66582923

با بچه ای که دروغ می گوید چگونه رفتار کنیم ؟

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
با بچه ای که دروغ می گوید چگونه رفتار کنیم ؟

موضوع بحث ما در این مقاله در مورد با بچه ای که دروغ می گوید چگونه رفتار کنیم می باشد همان طور که می دانید اکثر کودکان کم و بیش دروغ می گویند آن چه مهم است این است که والدین و اطرافیان و حتی پرستار کودک در منزل چگونه در همچین مواقعی با کودک خود رفتار کنند طرز برخورد نادرست با کودک در مواقعی که دروغ می‌گویند باعث می شود برای او یک عادت ناپسند تلقی شود این کودکان معمولاً به خاطر این که از دعوای پدر و مادر خود هراس دارند یا زمانی که می‌ خواهند ابراز وجود کنند دروغ می‌ گویند .

طرز برخورد مناسب با کودکانی که دروغ می گویند:

1- شناسایی علت دروغ گفتن بچه:

اولین شیوه برخورد با بچه ای که دروغ میگوید این است که علت آن را شناسایی کنیم والدین در اکثر مواقع خود عامل دروغ گفتن کودک هستند آن ها به خاطر شرایط زندگی باعث می‌ شوند دروغ گفتن را در کودک خود شکل بدهند پس آن چیزی که در برخورد اول در برخورد با بچه ای که دروغ می گویند مهم است این است که با ریشه یابی دلیل اصلی آن اقدام به ترک دروغ گفتن کودک نمایید .

2- پیدا کردن راه کار مناسب پس از ریشه یابی علت :

والدین و پرستار کودک باید بعد از این که علت اصلی دروغ گفتن کودک را پیدا کرد یک روش مناسب برای رفع مشکل پیدا کند. اکثر علت های دروغگویی کودکان عبارتند از :

3- تنبیه کردن کودک :

از دیگر راه کار های رفتار با بچه ای که دروغ می گوید این است که از روش تنبیه کودک استفاده نمایید زمانی که یک کودک دروغ می‌ گوید معمولاً خشم و عصبانیت والدین را برانگیخته می‌ کند کودکان به خاطر ترس از عصبانیت مجبورند دروغ بگویند والدین باید سعی کنند زمانی که یک کودک اشتباه کوچکی را انجام می دهد خیلی با عصبانیت و تنبیه سخت با او رفتار نکند با لحنی بسیار ملایم به او بگوئید اگر راست این قضیه را برایتان تعریف کند با او کاری ندارید و تنبیه خیلی سختی برایش در نظر نمی گیرید اما اگر دروغ بگوید تنبیه برایش سخت‌ تر می‌ شود .

(در ادامه توصیه می شود مقاله روشهای مناسب برای تربیت کودک بدون فریاد و کتک زدن را مطالعه نمایید )

4- کودک خود را متناسب با توانایی‌ هایش تنبیه کنید :

اگر والدین متوجه این موضوع باشند که تنبیه کودک دروغگوی خود را با توانایی کودک متعادل سازند این روش می‌ تواند کم کم و به تدریج دروغ‌ گویی آن‌ ها را درمان کند زمانی که به یک کودک کاری که خیلی بیشتر از توانایی اوست می‌گویید از توان انجام آن عاجز می باشد به مراتب به دروغگویی روی می‌آورد.

5- از کوچک کردن و حقارت کودک بپرهیزید :

اگر والدین احساس کنند کوچک و خرد می شود باعث تخریب شخصیت آن ها می‌ شود و برای این که خودی نشان بدهند و نظر دیگران را به خود جلب کند سعی می‌ کننند دروغ هایی بیشتری بگویند کودک با فریاد زدن و گفتن دروغ های بزرگ والدینش را به سمت خود می کشاند و زمانی که والدین متوجه دروغ گویی او می‌ شوند کودک خوشحال می‌شود و تحقیر و اهانتی که والدین به او داشتند را از این طریق جبران می‌ کنند پس والدین باید بدانند حتی اگر کودک آن ها دروغ می‌ گوید این خصلت او را به روی آن ها نیاورند و در جمع با آن ها به درستی رفتار کنند .

6- دادن حس اعتماد به نفس به کودک :

والدین باید با بچه ای که دروغ میگوید طوری رفتار کنند که باعث تقویت اعتماد به نفس او شود به خاطر رفتارهای خوب او در جمع از آن ها تعریف کنید و دائما آن ها را تشویق کنید تا شخصیت خود را باور کند اگر با کودک طوری رفتار کنید که روحیه اعتماد به نفس او تضعیف شود یک شخصیت کاذب از خود بروز می‌ دهد و از دروغ های بزرگتری برای دوستانش تعریف می‌ کند در مشاهده همچین رفتاری والدین باید جلوی دروغ گفتن کودک را بگیرند و با رفتاری آرام او را به گوشه ای ببرند و رفتار زشت او را گوشزد کنند و به گونه‌ای رفتار نکنید که کودک احساس کند شما او را دوست ندارید .

7- خودتان صادق باشید :

کودکان مانند ضبط صوت هستند هر چیزی را که می بینند در ذهن خود ذخیره می‌ کنند و تقلید می‌ کنند حال اگر والدین خود صادق نباشند و به دروغ گویی عادت داشته باشند کودک از آن ها الگو برداری خواهند کرد .

8- مشوق راستگویی کودک باشید :

سعی کنید زمانی که کودک شما دروغ می‌ گوید بعد از اصرار شما به راست گفتن موضوع اقرار می کند به جای این که او را تنبیه کنید به خاطر این حرف راست و درست را به شما گفته است او را تشویق کنید و به او بگوئید خیلی خوشحال شدید از این که این قضیه را برایش تعریف کردید این راه کار می تواند راستگویی و صداقت را در وجود کودک خود نهادینه کنید .

9- مشاوره گرفتن :

یکی دیگر از راه کارهای برخورد با بچه ای که دروغ می گویند این است که اگر دروغ های او خیلی بیش ازحد باشد و با بزرگ شدن کودک رفتارهای ناپسند او همچنان ادامه داشته باشد باید با یک مشاور صحبت کنید تا بتوانید برای درمان دروغگویی کودک اقداماتی را انجام دهیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

10 + هفده =

فهرست