تماس
021-66582923
نوروفیدبک در بیش فعالی

تاثیر نوروفیدبک در بیش فعالی

نوروفیدبک در بیش فعالی چگونه است ؟؟همان‌ طور که می‌ دانید کودکانی که دارای بیش فعالی هستند یک نوع اختلال درون مغز آن ها به وجود می‌ آید که باعث تحرک و جنب و جوش و شیطنت های بسیار و غیرطبیعی می‌ شود برای درمان آن ها یک روش درمانی به نام نوروفیدبک وجود دارد که غیر تهاجمی می باشد و برای کاهش این اختلالات در کودکان بسیار کاربرد دارد ما با کمک کارشناسان آتیه پرستاران سلامت در این مقاله قصد داریم در ارتباط با تاثیر نوروفیدبک در بیش فعالی اطلاعاتی را به شما عزیزان ارائه بدهیم .

هدف درمان نوروفیدبک در بیش فعالی کودکان :

وقتی یک کودک به بیش‌ فعالی مبتلا می‌ شود یک سری از الگو های مشخصی از رفتار نشان می‌ دهد که با شخصیت و رفتار و یادگیری او مرتبط می‌ شود. از آن جا که نوع عملکرد مغز و رفتار کودک با یکدیگر ارتباط دارند تغیر و تحول در رفتار کودک می‌ تواند روی مغز نیز تأثیر بگذارد و بلعکس تغییر در مغز می تواند باعث تغییر و تحول در رفتار کودک شود.

در ادامه مقاله تاثیر نوروفیدبک در بیش فعالی می خواهیم هدف از این درمان را بدانیم . هدف از درمان نوروفیدبک در بیش فعالی کودکان این است که تغییراتی در رفتار و مغز کودک بیش فعال ایجاد نماید درمانگر نوروفیدبک (Neurofeedback) امواج الکتریکی که مغز آن ها به وجود می‌ آورد را می سنجد و از طریق آن درمان را آغاز می‌ کند امواجی که مغز کودک تولید می‌ کند شامل ۵ نوع فرکانس شامل : آلفا ،بتا ،گاما، دلتا ،تتا می باشد که کودک بیش فعال امواج تتا در مغز او بیشتر و امواج بتا در مغز او کمتر از سایر افراد وجود دارد که نوروفیدبک به اصلاح و باز سازی آن می‌ پردازد .

درمان های سنتی برای بیش فعالی کودکان :

یک سری از راه کار های ساده وجود دارد که با انجام آن می‌ توانید تحریکات مغزی را کاهش بدهید با رفتار های ساده و تغییراتی در محیط زندگی شخص مبتلا تا درصد بالایی می توان کمک به بیش‌ فعالی کودکان نمود اما اگر این تحولات و تغییرات ساده جواب گو نباشد به یک درمان قوی تر نیاز پیدا می کنید و یک پزشک می تواند از طریق دارو به درمان علائم بپردازد.

البته مصرف این دارو ها با عوارض زیادی کودک را مواجه می‌ کند عوارضی شامل بی میلی به غذا ، اختلالاتی در بالا رفتن میزان وزن ، اختلالاتی در خواب را برای کودک به همراه خواهد داشت غیر از دارو درمانی برای این مشکل می‌ توان از نوروفیدبک نیز استفاده کرد که در قسمت‌ های زیر به توضیح آن خواهیم پرداخت .

تاثیر نوروفیدبک در بیش فعالی

نحوه یاد دادن نوروفیدبک در بیش فعالی برای کودکان چگونه می باشد :

آموزش های نوروفیدبک در بیش فعالی به گونه ای است که به کودک یاد می‌ دهد روی عملکرد و فعالیت‌ های ذهنی خود نظم خاصی بدهد و روی مسائل مربوط به درس و تحصیل تمرکز خاصی داشته باشد البته در صورتی نیاز به توجه و تمرکز لازم را داشته باشد.

این کودکان برخلاف سایرین زمانی که روی مسئله خاص متمرکز می‌ شوند و فعالیت مغزی آن ها افزایش پیدا می کند در صورت تمرکز بیش از حد روی چیزی دچار حواس پرتی می‌ شوند به همین دلیل زمانی که نوروفیدبک پا در میان می‌ گذارد به کودک کمک می‌کند سنسور هایی را که به مغز آن ها متصل شده است را توسط مانیتور ببینند و سپس با دستور به کودک اجازه تمرکز روی کاری را می دهد .

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک :

نوروفیدبک در بیش فعالی کودکان تاثیر بالایی را در درمان این کودکان با این اختلال داشته است . همان طور که می دانید کودکان مبتلا به بیش فعالی کودکان بی توجه ، پرخاشگر ،حواس‌ پرت هستند که این عوامل تاثیرات مخرب و پر مخاطره ای را برای آن ها به وجود می‌ آورد این کودکان در هنگام بازی کردن منتظر نوبت و یا در صف بودن نیستند و زود از این حالت خسته می‌ شوند.

حال نوروفیدبک که یک نوع یاد گیری می باشد که طی آن مغز آموزش می‌ بیند که نقص های عملکردی خود را از بین ببرد درمانی است که باید به طور کامل دوره آن برای کودک گذرانده شود تا اثرات مثبت آن روی کودکی دیده شود.

طی این درمان مغز توانایی ها و مهارت های جدیدی به دست می‌ آورد که علاوه بر تکامل دوره های نوروفیدبک لازم است اعضای خانواده همکاری و مشارکت لازم در این زمینه را داشته باشند و از حرف‌ هایی که درمانگر نوروفیدبک ارائه می‌ دهد تبعیت نمایند.

نورفیدبک در بیش فعالی عوارض روی مغزی ایجاد نمی‌ کند و طول درمان آن بستگی به شرایط بیمار دارد روند آن با استفاده از الکترود هایی است که روی سر و گوش کودک قرار می‌ دهند درمان شروع می‌ شود و با استفاده از این الکترود ها امواج مغز را دریافت می‌ کنند و درون سیستم انتقال می دهند که خود کودک می‌ تواند این امواج را مشاهده کند این امواج توسط دستگاه تجزیه و تحلیل خواهد شد و تقریباً هر مرحله که انجام می شود یک ساعت این روند ادامه خواهد داشت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

20 + 17 =

فهرست