تماس
021-66582923

علائم کودک پرخاشگر و راه های درمان

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
علائم پرخاشگری و عصبانیت در کودکان

” علائم کودک پرخاشگر را بدانید ” تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته نشان دهنده این است که کودکانی که رفتارهایی مانند گریه کردن، داد زدن و پرتاب کردن اشیاء و زدن حرف های زشت از خود بروز میدهند جزو کودکان پرخاشگر به حساب میآیند. معمولا تا سن 4سالگی این خشونت و پرخاشگری شدید است و با بالا رفتن سن کودک از میزان آن در صورت کنترل کاسته میشود.

هدف کارشناسان و متخصصان مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت از تهیه این مقاله ، ایجاد آگاهی و دادن اطلاعات به والدین و حتی افرادی که به عنوان پرستار منزل از کودکان مراقبت و نگهداری می کنند، می باشد. این افراد می توانند با رعایت یک سری نکات مهم که در این مقاله به آنها اشاره شده ، باعث از بین رفتن پرخاشکری در کودکان شود. پس تا پایان ما را همراهی نمایید.

علل رفتار های کودک پرخاشگر :

کودک پرخاشگر برای رفتار های خود علت هایی دارد که این علت ها شامل :

  • اولین علل پرخاشگری کودک این است که مادر وی در دوران بارداری در وضعیت آرام و مناسبی قرار نداشته و عصبانی و پرخاشگر بوده که این خود تاثیر منفی در روی کودک گذاشته است.
  • دومین علل آن این است کودکان پرخاشگر در خانواده هایی رشد پیدا کرده اند که روابط عاطفی ضعیفی بین آن ها وجود داشته است .

علائم کودک پرخاشگر چیست ؟

  • کتک و حمله به دیگران
  • فشاردادن دندان ها
  • گوشه گیری
  • به هم ریختن خانه

کودک عصبانی باید درمان شود و نباید او را به حال خود گذاشت. والدین و پرستار کودک در منزل که خدمات مراقبت در منزل را برای کودکان انجام می دهد باید این رفتار های خشونت بار را شناسایی کنند و راه های درمانی آن را پیدا کنند. به گفته ی کارشناسان آتیه پرستاران سلامت اگر این رفتارها در کودکی درمان نشود در بزرگسالی عواقب بدتری را به دنبال خواهد داشت.

راه های درمانی برای مقابله با پرخاشگری در کودکان :

در بالا با علائم کودک پرخاشگر آشنا شدید . حال می خواهیم راه های درمان برای این کودکان را برای شما والدین و پرستار کودک شرح دهیم . این راه ها شامل :

دروهله اول: 

باید به این موضوع توجه شود که به هیچ عنوان از برخورد فیزیکی با کودک پرخاشگر نباید استفاده شود. برای درمان این مسأله صبر و شکیبایی والدین بسیار مهم است.

وهله دوم:

باید علت و رفتار های کودک پرخاشگر را ریشه یابی کنیم. این علت میتواند ناشی از دعواهای درون خانواده باشد یا اینکه به دلیل تقلید کودک از تماشای سریال و بازی های تلویزیون نشأت گرفته باشد. پس از علت یابی این مشکل شما راحت تر میتوانید به مسیر درست پیش روید.

وهله سوم :

باید اشتباه بودن کار کودک را به او گوشزد نمایید زیرا او قادر به تشخیص رفتار خوب از بد نمی باشد و این مسأله به عهده والدین او میباشد. به طور مثال وقتی کار اشتباهی از کودک سرمیزند به آرامی رفتار بد او را به او گوشزد کنید و بگویید اگر این کار بد را انجام دهد باعث میشود دوستانش از او فاصله بگیرند و تو تنها میمانی.

وهله چهارم:

اصلاح کردن کارهای اشتباه او. به طور مثال اگر کودک شما درحال گاز گرفتن هم بازی خود میباشد یا اگر برای گرفتن اسباب بازی خود به جیغ و داد متوسل میشود باید به او بگوید که این کار او اشتباه است و او را با یاد دادن جملاتی مانند : باید مودبانه از او درخواست کنی که اسباب بازی تو را پس بدهد. یا اینکه به خاطر گاز گرفتن هم بازی خود از او عذر خواهی کند.

وهله پنجم:

باید مشوق رفتارهای خوب او باشید همانطور که به خاطر رفتارهای زشت کودک، او را سرزنش میکنید باید در مواقعی هم که او کار خوب انجام میدهد او را تشویق کنید و وعده  خرید خوراکی یا اسباب بازی مورد علاقه او را تهیه کنید.  البته این رفتار نباید به شرطی شدن کودک منجر شود.

برخورد فیزیکی با کودکان پرخاشگر

وهله ششم:

مراقبت از کارها و فعالیت های کودک میباشد. والدین موظف اند بر کارهای روزانه کودک خود نظارت داشته باشند. مثلا موقع تماشای تلویزیون باید به محتوای فیلم و برنامه ای که مشاهده میکنند دقت نمایند و اگر آن را نا مناسب میدانند کودک را از ادامه دیدن برنامه منصرف کنند.

در وهله هفتم :

باید حس مسیولیت پذیری را در وجود کودک تقویت کنید. به کودک خود بیاموزید اگر وسیله بازی همبازی خود را خراب کند و آن را بشکند باید در مقابل این خرابکاری حس مسیولیت داشته باشد و به او بگوید باید این خرابکاری را خودش درست کند حتی اگه لازم باشد از پول تو جیبی خود برای تعمیر آن خرج کند .

وهله هشتم :

باید برای مقابله با پرخاشگری به سرعت پاسخ دهید تا کودک متوجه رفتار بد خود شود. برای مثال برای یک کودک مهد کودکی وقتی به سرعت پاسخ او را میدهید باید 5 دقیقه او را از وضعیت پرخاشگری خارج کنید تا بتواند رفتار خود را باز نگری کند.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی تاثیر نوروفیدبک در بیش فعالی کودکان را حتما مطالعه نمایید ))

بازی درمانی برای کودکان پرخاشگر چیست؟

کودکان در بازی کردن انرژی و احساس خود را تخلیه میکنند. از این رو بازی های کودکان نقش مهمی برای درمان آنان دارد. به طور مثال اگر کودکی در بازی خود نقش رئیس یا فرمانده را بر عهده میگیرد نشان دهنده حس قدرت طلبی اوست به همین دلیل میتوانیم از روش بازی درمانی برای رفع مشکلات آنان استفاده نماییم.

درمانگر از طریق بازی کودک میتواند پی به شخصیت و احساس و همچنین ناتوانی های او پی ببرد و به کودک اجازه میدهد تمامی این احساسات و ناتوانی ها را بروز دهد و با استفاده از شیوه های درمانی و شناخت مشکل کودک کمک میکند تا کودک بر ترس و اضطراب خود غلبه کند.

پرخاشگری کودکان و مبتلا شدن آنان به پیش فعالی:

اکثر کودکان پیش فعال دچار پرخاشگری هستند، اگر کودک پرخاشگر نشانه هایی از قبیل لجبازی، گم کردن وسایل، بی توجهی و سایر موارد مشابه در وجودش باشد کودک شما دارای پیش فعالی میباشد که برای درمان وتشخیص آن باید هرچه سریعتر از مشاوره کمک بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

15 + 10 =

فهرست