تماس
021-66582923

آیا تخمه برای دیابت مضر است یا مفید ؟؟؟؟

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
آیا تخمه برای دیابت مضر است یا مفید

قبل از اینکه بخواهیم راجع به مصرف تخمه برای افراد دیابتی توضیحاتی را ارائه دهیم لازم است در مورد بیماری دیابت اطلاعاتی داشته باشید در اینجا با تعریف مختصری از دیابت برای شما عزیزان خواهیم گفت که آیا تخمه برای دیابت مضر است یا خیر ؟

تعریفی از دیابت : دیابت یک نوع بیماری است که باعث می شود قند خون افراد بالا رود و فرد را به این عارضه مبتلا کند زمانی که مقدار انسولین به اندازه نیاز در خون وجود نداشته باشد فرد به دیابت مبتلا می شود که در دو نوع دیابت 1 و دیابت 2 وجود دارد نوع یک آن معمولا در افراد جوان ونوع 2 آن در افراد میان سال دیده می شود البته یک نوع دیگر از دیابت وجود دارد که به آن دیابت حاملگی گفته می شود.

تخمه آفتابگردان :

تخمه آفتابگردان میوه گل آفتابگردان محسوب می شود که دارای گل های بزرگی می باشد و هر گل آن می تواند مقدار زیادی تخمه را درون خود داشته باشد و سرشار از مواد مغذی مانند کالری . چربی . پروتئین. کربوهیدرات . فیبر .ویتامین ای . آهن. منیزیم . روی .ویتامین ب 6 می باشد که هر کدام از آن ها می تواند برای افرادی که بیماری دیابت دارند فواید یا مضراتی را داشته باشند.

در قسمت های پایین هر یک از مواد تشکیل دهنده ی تخمه را با بیماری دیابت مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بدانید که برای دیابت مفید واقع میشود یا خیر ؟

چربی موجود در تخمه و ارتباط آن با بیماری دیابت :

افرادی که به دیابت مبتلا هستند باید بدانند که استفاده از چربی در مواد غذایی آنها مضر است زیرا باعث می شود چربی و کلسترول در عروق تجمع پیدا می کنند و باعث مسدود شدن آنها در نتیجه حملات و مشکلات قلبی را به وجود می آورد پس باید چربی بیش از حد را از برنامه غذایی خود حذف نمایند.

اما تخمه آفتابگردان به دلیل اینکه چربی اشباع نشده دارد و بدون ترانس می باشد می تواند برای پبیشگیری از دیابت مفید واقع شود زیرا میزان چربی آن کم می باشد و بدن برای به دست آوردن انرژی لازم در طول روز به این میزان چربی نیازمند است.

پروتئین موجود در تخمه و ارتباط آن با بیماری دیابت :

بیماران دیابتی باید مصرف پروتئین رادر برنامه غذایی خود بگنجانند مخصوصا کودکان دیابتی باید روزانه پروتیئن لازم را برای سلامتی بدن خود استفاده کنند تخمه دارای پروتئین کمی می باشد و جز پروتئین های گیاهی محسوب می شود از این رو مصرف آن برای بیماران دیابتی مفید است.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله رژِیم غذایی برای دیابتی ها را حتما مطالعه نمایید ))

منیزیم موجود در تخمه و ارتباط آن با بیماری دیابت :

افراد دیابتی به دلیل مصرف انسولین به مراتب از طریق ادرار منیزیم بدن خود را دفع می کنند و بدنشان با کمبود منیزیم مواجه می شود به همین دلیل لازم است در برنامه غذایی خود منیزیم را قرار بدهند تخمه آفتابگردان دارای منیزیم می باشد و به عنوان یک دارو برای افراد دیابتی مصرف می شود زیرا از طریق آن منیزیم به بدن آنها می رسد و باعث می شود انسولین راحت تر جذب بدن آنها شود.

فیبر موجود در تخمه و ارتباط آن با بیماری دیابت :

مصرف فیبر در بدن باعث می شود کلسترول خون پایین بیاید و در قسمت گوارش روده حرکات تسریع یابند و از بروز سرطان روده پیشگیری خواهد کرد و باعث می شود میزان قند خون افراد را پایین بیاورد تخمه یکی از مواد خوراکی می باشد که دارای فیبر می باشد و توصیه می شود روغن آن را روزانه در برنامه غذایی خود قرار دهید زیرا برای بیماران دیابتی ودرمان این بیماری بسیار حائز اهمیت می باشد.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آیا تخم مرغ برای بیماران دیابتی مضر است؟ را حتما مطالعه نمایید ))

ویتامین ای موجود در تخمه و ارتباط آن با بیماری دیابت :

اگر در افراد دیابتی ویتامین ای کم باشد برای آنها مشکلاتی از قبیل تحلیل عضلات.جمع شدن چربی درون عروق و پارگی گلبول های قرمز می شود پس این افراد باید مواد غذایی را که دارای ویتامین ای می باشد را به مصرف برسانند که این ویتامین را با خوردن تخمه و روغن آفتابگردان می توانند جذب بدن خود کنند خوردن تخمه آفتابگردان برای دیابت نه تنها مضر نیست بلکه فواید زیادی هم دارد و از بیماری های قلبی دیابتی ها پیشگیری می نماید اگر افراد دیابتی با کمبود ویتامین ای در بدن مواجه شوند این کمبود می تواند باعث عقیم شدن و ناباروری افراد می شود.

سدیم موجود در تخمه و رابطه آن با بیماری دیابت :

سدیم برای بدن افراد دیابتی لازم است و می باید روزانه آن را در وعده های غذایی خود مصرف کنند سدیم در بدن دیابتی ها که در تخمه آفتابگردان نیز موجود است باعث می شود دستگاه گوارش جذب بهتری را انجام دهد و همچنین این ماده معدنی قند خون افراد دیابتی را کاهش می دهد پس توصیه می شود افراد دیابتی از خوردن تخمه صرف نظر نکنند و ازطریق آن مواد مغذی لازم را به بدن خود برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو × سه =

فهرست