تماس
021-66582923

موضوعی که ما امروز قصد داریم در ارتباط با آن با شما عزیزان صحبت کنیم در مورد درمان شناختی رفتاری چیست، می باشد. این موضوع یکی از زیر شاخه های علم روان‌ شناسی محسوب می‌ شود که می‌ تواند در درمان یکی از بیماری ها از جمله افسردگی، اضطراب و غیره تاثیرات مثبت ایفا کند از این رو بسیار حائز اهمیت واقع شده است .

بهبود روابط افراد افسرده با درمان شناختی رفتاری :

افرادی که دچار مشکلات رفتاری هستند از جمله نوجوانانی که به خاطر استرس و اضطراب نمی‌ توانند با دوستان خود وارد رابطه شود یا افرادی که به خاطر مسئله افسردگی نمی توانند با همسر  زندگی خود رابطه خوبی برقرار کنند به مراتب با یک سری از مشکلات مواجه می‌ شوند و از این که نمی توانند با سایرین ارتباط درست برقرار کنند عذاب می کشند.

از این رو باید تحت درمان شناختی رفتاری قرار بگیرند تا بتوانند در روابط خود بهبودی حاصل نمایند درمان شناختی رفتاری می تواند نتایج مفیدی را در این زندگی این فرد به وجود بیاورد و تاثیرات مهمی را برایشان به همراه داشته باشد .

تاثیرات مهم درمان شناختی رفتاری شامل موارد زیر می باشد :

۱) حضور فیزیکی و روحی :

 یکی از مواردی که بیماران در اکثر مواقع نزد روان شناس می‌ روند و از آن شاکی هستند این مسئله است که طرف مقابل آن ها  برایشان وقت لازم را صرف نمی‌ کند و حضور فیزیکی در کنار آن ها ندارد و یا این که اگر حضور فیزیکی داشته باشد روح و ذهن آن ها در جای دیگری سیر می‌ کند.

این روش درمان یعنی درمان شناختی رفتاری می‌ تواند مشکل ناشی از این مورد را در شما برطرف کند و میزان توانایی فرد را برای توجه به طرف مقابل خود افزایش بدهد و حضور او را در زندگی شما پر رنگ تر نماید سعی کنید  زمانی که شریک زندگی شما با شما صحبت می کند تمام تمرکز و حواس خود را به او بدهید و با دقت به سخنان او گوش دهید تا حضور موثری برای  او داشته باشید .

۲) کاهش استرس و اضطراب :

 از تاثیرات مهمی که درمان شناختی رفتاری روی شخص ایجاد می‌ کند کاهش اضطراب در وی می باشد زمانی که شخص دچار مشکل اضطراب شده باشد در میان جمع و در برخورد با دیگران نمی‌ تواند یک عملکرد خوب از خود  بروز بدهد و روی روابط او تاثیرات منفی می‌ گذارد و باعث کج خلقی در وی می‌ گردد و در نهایت اختلاف با سایرین پیدا خواهد کرد از این رو درمان شناختی رفتاری می‌ تواند تا حد زیادی اضطراب  فرد را به حداقل برساند تا بتواند در روابط با دیگران هماهنگ تر رفتار کند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان شناختی رفتاری اختلال در خوردن را حتما مطالعه نمایید )

۳)  داشتن یک خواب خوب :

 زمانی که تحت درمان شناختی رفتاری قرار بگیرد به تناسب می توانید یک خواب خوب داشته باشید داشتن خواب مناسب می‌تواند روی خلقیات شما تاثیرات مثبت ایفا کند و به شما صبوری بدهد اما اگر  بدخواب باشید نمی‌توانید به دلیل تغییراتی که در خلق و خوی شما ایجاد می شود روابط خوبی را به دیگران برقرار کنید این روش درمانی ۴ تا ۶ جلسه می‌ تواند بی خوابی شما را درمان کند و از طریق  این مسئله سایر مشکلات رفتاری خود را با دیگران برطرف نمایید روان درمان گران می‌ توانند طی چند برنامه و ارائه کتاب‌ هایی ، مشکلات خواب شما را پایان دهد

۴) مصرف متعادل مشروبات الکلی :

 همان طور که می دانید مصرف بیش از حد الکل می تواند تاثیرات سوء در ارتباط شما با دیگران به وجود بیاورد اعتیاد به الک  می تواند در روابط زناشویی اختلال ایجاد کند و منجر به جدایی و طلاق در آن ها گردد و خشونت را در آن ها افزایش بدهد از این رو درمان شناختی رفتاری به شما کمک می‌ کند علت هایی را که  شما سبب شده است به الکل روی  بیاورید را شناسایی کنید و به شما کمک می کند تا آن ها را با کمک روش های کنار بگذارید.

اگر جز افرادی است که از این مسئله خیلی رنج می برید باید طبق نظر روان شناس مصرف آن را به طور کامل کنار بگذارید اما اگر در صورت معتدل از آن مصرف کنید می‌تواند جزو یکی از برنامه های درمانی شما قرار بگیرد .

۵ ) به وجود آمدن حس شادمانی در فرزندان  :

زمانی که کودک شما در زندگی خود با ترس های زیادی رو به رو می شود و یا دچار وسواس می گردد این واکنش ها به مراتب روی والدین و سایر افراد خانواده نیز تاثیر می گذارد و فشار و ناراحتی ناشی از آن روی والدین نیز فشار ایجاد می‌ کند.

حال اگر  روش تربیتی هر یک از والدین با فرزند خود متفاوت باشد روی مشکلات کودک تأثیر منفی می‌ گذارد و در نهایت علائم بیماری او را تشدید می‌ کند در نتیجه والدین نمی‌ توانند در این زمینه به کودک خود کمک کنند و به قول معروف کم می‌ آورند از این رو اگر تحت درمان شناختی رفتاری قرار بگیرند می‌ توانند اختلال خواب ناشی از ترس را درمان کنند و یک شادمانی را در وجود کودک خود ایجاد نمایید .

۶)  داشتن تفکر مثبت :

 درمان شناختی رفتاری تنها برای داشتن مشکلاتی از قبیل برطرف شدن ترس ، استرس و افسردگی نمی باشد این ابزار درمانی می تواند روی بهتر شدن روابط ما تاثیر بگذارد و روی  درک افکار و احساسات ما مطابق با واقعیت موثر واقع شود این روش می‌ تواند به ما کمک کند که افکار مثبت و سازنده داشته باشیم که این مسئله روی روابط مان بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

به طور مثال اگر با  ریخت و پاش های که همسر شما در منزل دارد  این تفکر در ذهن شما ایجاد شود که او شما را به منزله یک خدمتکار می‌ داند و این فکر منفی منجر به دعوا و مشاجره خواهد شد.

درمان شناختی رفتاری به شما کمک می کند این افکار را از خود دور کنید و سریع و غیر ارادی تفکر نکنید بر روی افکار خود و صحت آن محک لازم را بزنید شاید شریک  زندگی شما قصدش از ریخت و پاش منزل به‌دلیل تفکری که به ذهن شما راه یافته است نباشد و صرفاً به خاطر مشغله های فکری و یا به طور مثال داشتن یک مادر بیمار باشد پس این روش کمک می‌ کند افکار مخرب را از خود دور کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

12 − 1 =

فهرست