تماس
021-66582923

سلامت سالمندان در زندگی همراه با مطالب مفید

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
سلامت سالمندان در زندگی  مطالب مفید برای سالمندان

سلامت سالمندان در زندگی برای خود فرد و جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است . سالمندان عزیز باید توجه داشته باشند که با افزایش و کهولت سن نباید به خودشان فشار بیاورند و کار مضاعف انجام بدهند. دوران سالمندی دوران لذت بردن از زندگی است ، دوران روابط اجتماعی است، دوران هم نشینی با دوستان و معاشرت با آنهاست.

البته برقراری این ارتباط در رفت و آمد با سالمندان نیازمند توان بدنی و جسمی و همینطور توان روحی سالم است. از این رو اگر انسان ها از همان ابتدا کودکی مراقبت زندگی و تغذیه خود باشند در سالمندی یک فرد سالم و سرحال می شوند حال در اینجا شما را با چند روش ساده آشنا خواهیم کرد تا بتوانید همیشه سالم و سرحال باشید و دقت داشته باشید که همیشه هر وقت ماهی را از آب بگیرید تازه است پس می توان حتی از هم اکنون رژیم غذایی سالم وهمینطور زندگی سالم برای خودمان انتخاب کنیم .

برنامه سلامت سالمندان در زندگی :

حال در اینجا شما را با این چند روش آشنا خواهم کرد . تا سالمندان ملزم به انجام این موارد بشوند:

  • رعایت اصول تغذیه
  • چکاپ کل سالمندان سالی ۲بار
  • داشتن اطلاعات مهم در مورد بیماری و داروهایی که خودشان مصرف می کنند.
  • داشتن خواب منظم
  • داشتن آرامش و سلامت روان
  • نیاز سالمندان به طور سالانه به چشم پزشکی، شنوایی سنجی و همینطور به دندانپزشکی .

کهولت سن و تغییر در برنامه زندگی :

وقتی سن بالا می رود سلامت زندگی سالمندان تحت تاثیر این موضوع قرار می گیرد. با بالا رفتن سن میزان عملکرد دستگاه گوارش تضعیف می شود به همین منظور سالمندان بیشتر از فیبر و سبزیجات باید استفاده کنند سالمندان بیشتر ار جوانان دچار کم آبی در بدن می شوند به همین منظور یبوست در سالمندان ار شایع است. سالمندان برای زندگی سالم تر وبه دور از هر گونه بیماری گوارشی باید مصرف آب و مایعات را در خود بیشتر کند سالمندان عزیز باید میزان قند، چربی ،کلسترول خون خود را مورد آزمایش قرار بدهند که اگر مشکلی و بیماری بود با مراجعه به پزشک درمان کنند.

اطلاعات کافی از طریقه ی مصرف داروها :

سالمندان باید اطلاعات کافی از خود و داروهای خود داشته باشند و باید بداند داروهایشان با هم تداخل نداشته باشد که بدتر مشکل‌ساز شود. سالمندان باید خواب و استراحت کافی داشته باشند و محیطی که در آنجا استراحت می‌کنند باید عاری از هرگونه سر و صدا باشد تا بتوانند به خواب عمیقی بروند.

اهمیت دادن به اعضای حیاتی بدن :

هرچند فقط ۱۰ دقیقه،سالمندان برای حفظ تمرکز ذهنی خود بهتر است از جداول و سودوکو ها همینطور بازی دوز استفاده کنند و همینطور هر ساله باید مراقب چشم ، گوش و دندان های خود باشند تا از خطر احتمالی و پیش‌بینی شده جلوگیری کنند و در امان باشند .همچنین افرادی که وظیفه ی پرستاری از سالمند را دارند باید با دقت مطالب گفته شده را برای مراقبت از سالمند در نظربگیرند.

دوره سالمندی و کاهش ذخایر منابع بدنی :

با کهولت سن دیگر بدن سالمندان کلسیم کافی ندارند، باید مدام از شیر مصرف کنند . متاسفانه اگر مدام از قند استفاده کنند ممکن است باعث امراض قلبی عروقی و حتی دیابت شوند .برنامه‌ریزی در رژیم غذایی سالمندان اهمیت بسزایی دارد چراکه بدن دیگر نمی‌تواند مانند جوانی سوخت وساز انجام دهد به همین منظور سالمندان هر چیزی که می خورند همان روز تبدیل به انرژی میکنند. اگر غذای مفید و سالم مصرف نکنند هر روز بدنشان بیشتر از دیروز دچار تحلیل می شود . پس مراقب منزل که وظیفه نگهداری از سالمند را دارند حتما به این مطالب دقت لازم را داشته باشند.

سلامت سالمندان در زندگی اهمیت زیادی را دارد که ملزم به رعایت مواردی است.

۱) ورزش کردن
۲) اجتناب از مصرف دخانیات
۳)استفاده منظم از ویتامین ها ، مکمل ها و قرص های تقویتی

  • داشتن ورزش و فعالیت روزانه به سالمندان کمک می‌کند که سلامت جسمانی و روحی مناسبی داشته باشند با ورزش کردن از تحلیل رفتن اندام خود جلوگیری می‌کند و انرژی از دست رفته را جبران می‌کند ، ورزش کردن کمک زیادی می‌کند تا سالمندان بتواند مقدار بیشتری آب و مایعات مصرف کنند.
  • با دوری از مصرف دخانیات سالمندان می‌تواند به راحتی نفس بکشد واکسیژن خون را همیشه متعادل نگه دارند و هیچ گاه به بیماری‌های قلبی و ریوی مبتلا نمی‌شود
  • با افزایش سن با مصرف مواد غذایی مکمل و انرژی بیشتری نیاز دارد چون از ۵۰ سالگی به بالا نیاز به مکمل ها و ویتامین ها در بدن بیشتر افزایش یابد .چون بدن سالمند مانند جوانی نیست به همین دلیل است که مصرف مکمل ها و مواد غذایی درست هر دو با هم و در کنار هم ،مورد نیاز سالمندان هستند و استفاده از کلسیم و همینطور مصرف قرص های غضروف ساز و ویتامین b۱۲ و مواد معدنی دیگر برای سالمندان امری بسیار ضروری است.

منظوراز سبک زندگی سالم در سالمندان چیست؟

سبک زندگی سالم یعنی رعایت تمام الگوهای رفتاری ورعایت تمام چارچوب مواد غذایی صحیح است و در مقابل استفاده از این رژیم غذایی در تمام طول مراحل زندگی ، یعنی از کودکی تا دوران سالمندی است .حفط سبک زندگی سالم برابر است با یک عمر لذت بردن از زندگی و بدون هیچ گونه بیماری ،چون باعث حفظ نشاط و سرحالی در دوران سالمندی می شود.
از جمله موارد دیگری که سالمندان باید رعایت کند تا بتوانند زندگی سالم داشته باشند حفظ سلامت روان و به دور از افسردگی است.

عارضه افسردگی در سلامت روان سالمندان:

شما را به مواردی که باعث عارضه افسردگی در سلامت روان سالمندان می‌شود را آشنا میکنم :

متاسفانه از هر ۸ سالمند ۲ نفر به افسردگی مبتلا می‌شود اما جای تاسف است که سالمندان با وجود افسردگی به دنبال درمان نمی روند و خود را تحت معالجه پزشک قرار نمی‌دهند سالمندان با این روش که برای خودش در نظر گرفته اند بیش تر خانه نشین می شوند این بیرون نرفتن ها و روابط دوستانه ودورهمی نداشتن با دوستان ، آشنایان باعث افسردگی می‌شود و همچنین باعث بی تحرکی در سالمندان می‌شود.

این عدم تحرک و عدم ورزش در سالمندان به دنبال خود مشکلات دیگری را در پی خواهد داشت که در مواقعی جبران نا پذیر خواهد بود ، مشکلات گوارشی مشکلات کبدی ،که یکی پس از دیگری به وجود خواهد آمد .پس بیایم همیشه مراقب سلامتی و زندگی خودمان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

12 − نه =

فهرست