تماس
021-66582923

سوء تغذیه در کودکان و راهکارهای لازم برای جلوگیری از این معضل

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
سوء تغذیه در کودکان و نوزادان

نداشتن سوء تغذیه در کودکان و سلامتی فرزندان برای والدین بسیار دارای اهمیت است. از همین رو والدین و مراقبت کودک برای حفظ سلامتی فرزندانشان همواره درحال تلاش هستند ودنبال یک برنامه غذایی میباشند که بتوانند تمام ویتامین های ضروری بدن کودک را تامین کنند. اما شاید کودکان را ببینیم که هر روز نسبت به روز قبلی نحیف ترشده ودچار کاهش وزن شده اند این صحنه برای خیلی از والدین نگران کننده است وسریع به پزشک مراجعه می کنند. ما در این مطلب می خواهیم راجعب این مطلب صحبت کنیم . لطفا با ما همراه باشید.

چه چیزی می تواند روی وضعیت جسمی کودکان تاثیر گذارد؟

نبودن یا کم بودن ویتامین های ضروری ولازم ومواد مغذی ومعدنی موجب سوء تغذیه در کودکان میشود. اما اگربتوانیم این مواد را دربدن فرزندانمان تامین کنیم علاوه برجلوگیری از سوء تغذیه می توانیم از مبتلا شدن به بیماری های مختلف هم جلوگیری کنیم و حتی اگر بیمار شدند توانایی مقابله با آن را داشته باشند و دچار ضعف جسمی نشوند.

کودکانی که دچار سوء تغذیه باشند روند رشد خوبی نیز ندارند و نسبت به همسالان خود عقب تر هستند و از نظر قد و وصل حالت تعادل ندارند. البته باید توجه داشت که هر چیزی هم زیادی آن خوب نیست و اگر یک مواد مانند کالری در بدن کودکان افزایش پیدا کند ممکن است دستگاه بدن را دچار اختلال کند. باید میزان همه مواد معدنی در حالت میانگین باشد.

آیا کمبود ویتامین وموادمعدنی برروی رفتارکودکان هم تاثیردارد؟

عدم تغذیه مناسب باعث ایجاد اختلال در سلامت و همچنین در واکنش کودکان و خلق و خوی و همچنین روند رشد کودکان میشود.

انواع سوء تغذیه در کودکان :

با توجه به پژوهش اندیشمندان کودکان دچار سه نوع سوء تغذیه هستند 1- سوء تغذیه کودکان به صورت حاد 2- سوء تغذیه مزمن 3- هر دو نوع سوء تغذیه

سوء تغذیه حاد در کودکان: این کودکان دچار کاهش وزن می شوند و همواره با لاغری مواجه هستند .

سوء تغذیه مزمن در کودکان: این کودکان در فرآیند رشدشان مشکل دارند و رشد مناسبی در پیش نخواهند داشت.

اما در مورد سوم یعنی هر دو نوع سوء تغذیه در کودکان (Malnutrition in children) هم وزن کاهش پیدا می‌کند و هم روند رشد مناسبی ندارند

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی علت اختلالات رشد کودکی را حتما مطالعه نمایید ))

راه کارهای مفید برای جلوگیری از سوء تغذیه در کودکان نشوند؟

کارشناسان بخش سلامت موسسه آتیه پرستاران سلامت با مطالعات گسترده ای که روی سلامت فرد مخصوصا سوء تغذیه کودکان قرار داده اند به این نتیجه رسیدند که انجام یک سری از موارد ساده می تواند از این مشکل جلوگیری و حتی برطرف کند . این موارد شامل:

1- رژیم غذایی مناسب را در نظر بگیرند :

کودکان باید غذایی را مصرف کنند که ویتامین های لازم را داشته باشد که بدن آنها را دریافت کند تا با مشکل سوء تغذیه مواجه نشوند. اما اگر رژیم غذایی نامناسبی داشته باشند به دلیل کمبود مواد مغذی با مشکل سوء تغذیه روبه ‌رو خواهند شد.

سوء تغذیه در کودکان فقط برای آن سن نیست، یعنی این مشکل در بزرگسالی کودکان تاثیر سو خواهد گذاشت. ممکن است در طول زندگی فرد با بیماری‌های زیادی روبرو شود و بیشتر عمر خود را با بیماری بگذراند. زیرا مواد غذایی مناسب را برای مواجه شدن با بیماری دریافت نکرده و شرایط مقابله با ویروس را ندارد و در کودکان سوء تغذیه، باید حتماً مشکل در بلع بررسی و معاینه شود. زیرا ممکن است آن غذایی که کودک مصرف می کند دارای ویتامین‌های لازم باشد اما کودک در هضم غذا مشکل داشته باشد و بدن آن را دفع کند بدون آنکه ویتامین‌ها را جذب کند که در این صورت هم با سوءتغذیه مواجه می‌شوند.

2- باید به سلامت روحی وروانی کودک توجه شود:

کودکانی که مشکل ذهنی دارند بیشتر به سوء تغذیه دچار می‌شوند این عزیزان به دلیل مشکلات جسمی نمی توانند یک سری مواد مصرف کنند به همین دلیل دچار این بیماری می شوند و کودکان به دلیل مصرف کم مواد غذایی مبتلا به سوء تغذیه می‌شوند.

3- ممکن است مشکل کودکان در سلامت دستگاه گوارش باشد:

همه ما می‌دانیم غذا در معده و روده هضم شده و مواد مغذی در آنجا جذب میشود پس اگر کودکان با مشکل گوارشی همراه باشند ، ممکن است دچار سوء تغذیه شوند زیرا مواد مغذی به صورت درست جذب نمی‌شود. یعنی حتی اگر کودک تمام مواد مغذی را دریافت کند به دلیل مشکل در گوارش مواد غذایی جذب نخواهد شد.

ما می‌توانیم سوء تغذیه در کودکان را هم در کشورهای ضعیف و فقیر ببینیم .مردمان این کشور نه به دلیل جذب نشدن مواد غذایی بلکه به دلیل نبودن مواد مغذی دچار سوء تغذیه می شوند.همچنین به دلیل کمبود مواد غذایی و فقر کشور و یا نبودن ‌منابع و فناوری، ضعیف میشوند.

علائم سوء تغذیه در کودکان

یک سری علائم هست که نشان از سوء تغذیه کودکان دارد:

سوء تغذیه در کودکان دارای علائمی می باشد که با مشاهده آن می توان فهمید که کودکتان این مشکل را دارد .

  • کاهش وزن چشمگیر
  • اختلال تنفسی
  • ضعف بدنی و احساس خستگی و کوفتگی بدن
  • پایین بودن دمای بدن به صورت غیرطبیعی
  • دستگاه ایمنی ضعیف
  • به مدت طولانی درگیر بیماری‌ها بودن.
  • نداشتن تمرکز

درکودکانی که سوء تغذیه شدیدتر است این علائم دیده میشود:

همانگونه که در بالا گفته شد سوء تغذیه در کودکان به صورت خفیف و شدید می باشد . والدین و افرادی که وظیفه نگهداری از کودک را برعهده دارند، با دیدن علائم زیر حتما کودک را نزد یک پزشک متخصص ببرند.

  • حالت پوست غیر عادی میشود پوست پوسته می شود و خشک
  • حالت طبیعی مو از بین رفته و خشک و زبر می شود
  • روزانه با ریزش موی زیاد مواجه می‌شوند
  • تیرگی زیر چشم
  • به مشکلات عروقی نیز دچار می‌شود

سوء تغذیه کودکان بر سیستم ایمنی و رشد نیز تاثیر می گذارد:

سوء تغذیه در کودکان به دلیل دریافت نکردن مواد معدنی و مغذی سیستم ایمنی ضعیف شده و با روبرو شدن هر گونه ویروس، ابتلا به بیماری زیاد می‌شود و حتی بعد از مبتلا شدن توانایی لازم برای مقابله با ویروس را نداشته و تا مدت طولانی گرفتار آن خواهند شد..

همچنین می دانیم در هر سنی کودکان باید یک مقدار از نمودار رشد طبیعی خود را طی کنند و یکسری واکنش ها داشته باشند اما افراد مبتلا به سوء تغذیه رفتارهایشان شاید با دیگر هم سن و سالانشان متفاوت باشد و به دلیل سیر نکردن روند رشد شان است و در کل باعث اختلال در رشد کودک می‌شود.

کمبود چه ویتامین هایی بر روی سوءتغذیه اثر سو دارد:

کمبود ویتامین های لازم مثل روی ، آهن و منیزیم و کلسیم باعث تشدید سوء تغذیه می‌شود. یکسری ویتامین ها هم وجود دارند که در چربی محلول هستند و اگر مقدار چربی در بدن کودکان کم باشد دچار کمبود ویتامین های AوD نیز می شوند همچنین روی از مواد لازم برای رشد کودکان است که مورد نیاز بدن میباشد.

سوء تغذیه بر دستگاه هایی از بدن مانند کبد، قلب،عروق و کلیه تاثیر دارد و ممکن است کارشان را مختل کند و از طرف دیگر با مشکلاتی از عملکرد نادرست این اندام ها مواجه شوند.

خانواده‌ها می‌توانند برای تشخیص سوء تغذیه کودکانشان به پزشک مراجعه کنند اما امکان درمان در خانه هم وجود دارد. شما می توانید از نمودارهای مناسب غذای کودک استفاده کنید. وقتی کودک به سنی می رسد که می تواند برخی مواد غذایی را بخورد که مواد مورد نیاز خود را تامین کند باید بدانیم به کلسیم ،پروتئین و کالری به اندازه مناسب نیاز دارد و با توجه به آن نمودار می توانیم در هر سن تشخیص دهیم کودک عزیز به چه موادی نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

ده + شش =

فهرست