تماس
021-66582923

عفونت ریه در سالمندان با درمان خانگی

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
عفونت ریه در سالمندان با درمان خانگی

سالمندان با افزایش و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدنشان مستعد ابتلا به بیماری های مختلفی هستند یکی از این بیماری های رایج در این سن عفونت ریه در سالمندان می باشد که باید از این اشخاص در موقع ابتلا به این بیماری و یا حتی راه های پیشگیری از آن را برای آنها به کاربرد. ما در این مبحث میخواهیم عفونت ریه را مورد بحث قرار دهیم. همچنین این اطلاعات می تواند کمک شایانی کند به اطرافیان و پرستار سالمند در جهت مراقبت و نگهداری از آنها .

عفونت ریه در سالمندان چیست ؟

زمانی که بافت ریه که هم در سمت چپ و هم در سمت راست قفسه سینه قرار دارد دچار التهاب شود در واقع شخص را دچار عفونت ریه می کند این عارضه زمانی شکل می گیرد که عوامل عفونت زا و انواع باکتری از طریق بینی و دهان وارد بدن انسان شود بیماری ذات الریه نیز بر اثر عفونت تنفسی برای شخص به وجود می آید که در سنین میان سالی بسیار رایج می باشد این بیماری به دلیل اینکه سیستم ایمنی سالمندان بسیار ضعیف می باشد می تواند برایشان بسیار خطرناک و حتی کشنده باشد بنابراین برای محافظت از سالمندان عزیز خود باید این بیماری را شناسایی و راههای جلوگیری از ابتلا به آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.

علت های به وجود آمدن عفونت ریه :

  • وارد شدن باکتری در بدن : زمانی که در اثر یک سرماخوردگی باکتری وارد بدن افراد سالمند میشود می توان در صورت عدم درمان و عدم استراحت لازم منجر به عفونت ریه شود همچنین ورود یک سری از باکتری های اکتسابی مانند میکروب ها نیز می تواند ذات الریه را برای سالمندان به وجود بیاورد.
  • وجود انواع ویروس : از علت های عفونت ریه در سالمندان می توانیم به وجود ویروس آنفو لانزا اشاره کنیم این ویروس از علت های اصلی ذات الریه شناسایی شده است.
  • وجود قارچ در بدن : عفونتی که بر اثر قارچ در بدن به وجود می آید می تواند بر اثر غذاهای آلوده.بهداشت های ضعیف. و ضد عفونی نبودن و یا حتی مصرف گوشت هایی که به قارچ آلوده هستند به وجود بیاید این نوع از علت عفونت ریه در سالمندان نسبت به دارو ها مقاومت بیشتری از خود بروز می دهند و درمان آن به مراتب سخت تر خواهد بود.

(( در ادامه توصیه می شود اگر به دنبال پرستار سالمند در خانه هستید حتما مبحث خدمات پرستاری در خانه را مطالعه نمایید ))

عوامل مهم تاثیر گذار در عفونت ریه :

1) سن افراد 2) سیستم ایمنی پایین 3) وجود بیماری های حاد و مزمن

  • سن یکی ازعوامل خیلی مهم در ابتلا به عفونت ریه می باشد سن پایین در کودکان و بروز افزایش سن در افراد سالمند نسبت به سایرین بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری قرار میگیرند.
  • وجود بیماری های مزمن در افراد سالمند مانند بیماری های کلیوی و دیابت می تواند این افراد را بیشتر به عفونت های ریوی در گیر کند.
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی بر اثر بیماری هایی مانند ایدز و…پیدا می کنند نمی توانند در برابر مصرف داروها ازخود مقاومتی نشان دهند در نتیجه ابتلا به ذات الریه در این افراد بسیار بالا می باشد.

عفونت ریه در سالمندان چه نشانه هایی دارد ؟

1) از نشانه های کلی و عمومی برای به وجود آمدن این بیماری می توان به وجود تب و دمای بالای بدن اشاره کنیم
2) بروز احساس لرز در افراد سالمند
3) سرفه های پی در پی
4) اختلال در نفس کشیدن
5) بروز سر درد
6) بی میلی به غذا
7) احساس درد در ناحیه سینه
8) تعریق زیاد

وجود چه عواملی درابتلا به عفونت ریه در سالمندان خطرناک می باشد ؟

وجود یکسری از موارد در میان سالمندان می تواند هنگام مواجه شدن با عارضه عفونت ریه بسیار خطرناک باشد که در قسمت های پایین به اختصار توضیحاتی راجع به آن داده خواهد شد :

  • نداشتن فعالیت و تحرک لازم : افراد سالمندی که دائما در حال دراز کشیدن هستند بی تحرکی می تواند برایشان ابتلا به عفونت ریه را ایجاد کند زیرا دراز کشیدن و بی فعالیتی باعث جمع شدن ترشح در ریه می شود و خود عفونت ریه را حاصل می کند.
  • مصرف سیگار و انواع دود : سالمندانی که دود مصرف می کنند ابتلا به عفونت ریه را در خو بالا می برند.
  • بروز بیماری آلزایمر در سالمندان : بیمارانی که دچار آلزایمر می شوند به مراتب ازهوشیاری کمتری برخوردار هستند . مصرف داروهایی که برای درمان آنها استفاده می شود می تواند در خوردن غذای آنها مشکلاتی را به وجود بیاورد و باعث می شود رفلاکس معده صورت بگیرد که این خود عامل ورود میکروب به ریه می شود و افراد سالمند را به عفونت ریه مبتلا می کند.
  • مصرف دارو : مصرف کردن یکسری از دارو ها در میان سالمندان باعث می شود که عوارضی از قبیل خشک شدن بزاق دهان داشته باشند که این موارد میتواند زمینه ساز عفونت ریه در سالمندان شود.
  • بیماری دیابت در سالمندان : افراد سالمندی که بیماری دیابت دارند باید دائما تحت کنترل بیماری توسط پزشک تحت معالج خود باشند زیرا افراد سالمند با عارضه قند خون بیشتر به عفونت های ریه مبتلا می شوند.
  • تزریق نکردن واکسن آنفولانزا : افراد سالمند اگر سالیانه واکسن آنفولانزا را تزریق نکنند احتمال اینکه به عفونت های مختلف از جمله عفونت ریه در سالمندان مبتلا شوند بسیار بالا می باشد.

برای جلوگیری از مبتلا شدن به عفونت ریه در سالمندان چه راه کار هایی وجود دارد ؟

  • استفاده از واکسن : برای پیشگیری از عفونت ریه در سالمندان می باید از واکسن پلی ساکارید استفاده کنند و واکسن هایی که برای جلوگیری از بیماری هایی مانند آبله مرغان. سرخک و آنفولانزا وجود دارد را تزریق کنند تا به عفونت ریه مبتلا نشوند.
  • شست وشوی دست ها : صحیح شستن دست ها و رعایت نکردن بهداشت فردی می تواند باکتری و ویروس را از بین ببرد و فرد سالمند را از ابتلا به عفونت های ناشی از میکروب مصون بدارد.

درمان عفونت ریه در سالمندان با پرستاری در منزل :

برای درمان کردن عفونت ریه در سالمندان ضمن استراحت کردن و نوشیدن مایعات فراوان درمان های گیاهی نیز وجود دارد :

  • استفاده از سیر: سیر خام به دلیل آنتی اکسیدان بالا و ویتامین زیاد می تواند یک پاک کننده ریه باشد و برای درمان عفونت ریه در سالمندان مفید است.
  • مصرف نعناع: نعناع این خاصیت را دارد که عضلات ریه را آزاد کند و نفس کشیدن را راحت کند آن را به صورت دم نوش استفاده کنید زیرا در درمان عفونت ریه بسیار کارساز می باشد.
  • استفاده از بادرنجبویه: این گیاه برای پاک سازی از میکروب و عفونت بدن مورد استفاده قرار می گیرد اگر در هوای آلوده به میکروی و ویروس قرار دارید توصیه می شود جوشانده آن را مصرف کنید تا عفونت را از بین ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 × دو =

فهرست