تماس
021-66582923

درمان خانگی طعم بد دهان

پرستار سالمند, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
درمان خانگی طعم بد دهان

همه ما تا به حال شاهد بد طعم شدن مزه ی دهان خود شده ایم و این حس ناخوشایند را تجربه کرده ایم که این امر باعث نگرانی ما گردیده است. اما توجه داشته باشید که داشتن این اختلال درون دهان جای نگرانی ندارد و می تواند دلایل زیادی داشته باشد و ناشی از مواد غذایی و یا داروهایی باشد که استعمال می کنید. ما در این مبحث به کمک کارشناسان بخش سلامت آتیه پرستاران سلامت قصد داریم علت‌ های بروز طعم بد دهان را مورد بررسی قرار بدهیم و سپس راهکار های درمان خانگی طعم بد دهان را برای شما عزیزان توضیح بدهیم .

طعم بد دهان به چه علتی پیش می آید ؟

1- عدم رعایت بهداشت دهانی :

شاید دهان شما به دلیل عفونت لثه و دندان دچار مزه بد شده باشد که باید در صدد رفع آن برآیید.

2- کم بودن بزاق دهان:

اگر آب دهان شما کم باشد و حالت چسبندگی پیدا کند باعث خشکی دهان و بروز باکتری می گردد از این رو طعم بد را در دهان خود احساس می کنید.

3- ایجاد برفک درون دهان :

یک سری نقطه های سفید رنگ درون دهان و زبان شما ایجاد می شود که به دلیل بروز باکتری شکل می‌گیرد که می‌تواند باعث طعم بد دهان گردد .

4- خانم های باردار :

گاهی اوقات علت طعم بد دهان و بدمزه شدن آن به خاطر تغییرات هورمونی ناشی از بارداری می باشد .

5- عدم وجود زینک به مقدار لازم :

زمانی که زینک در بدن کمبود پیدا می‌کند و به مقدار لازم وجود نداشته باشد گاستین افزایش پیدا می‌کند که بر پروتئین روی چشایی تاثیر می گذرد و باعث بدمزه شدن دهان می گردد .

6- مبتلا شدن به آنفولانزا :

زمانی که به آنفولانزا دچار می‌شوید سیستم ایمنی بدن وارد عمل می‌شود با ویروس ها مقابله می کند و یک نوع پروتئین از خود تولید می کند که این پروتئین باعث وجود طعم بد در دهان می‌گردد .

7- بروز استرس :

یکی دیگر از علت های طعم بد دهان ایجاد استرس می باشد. زمان بروز آن بزاق دهان کاهش پیدا می‌کند و باعث می‌شود دهان بد مزه شود .

8-استعمال دارو :

بعضی از دارو های ضد افسردگی ، آنتی بیوتیک ها عوارض جانبی دارد و باعث بد شدن طعم دهان می‌گردد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی بوی بد بینی را مطالعه نمایید )

راه کارهای درمانی خانگی برای طعم بد دهان :

1- سرکه سیب :

یکی از درمان های خانگی برای رفع این مشکل مصرف سرکه سیب می باشد شما می توانید سرکه سیب را با آب گرم مخلوط کنید و مقداری عسل به آن اضافه نمایید و در طول روز یک مرتبه آن را بنوشید. سرکه سیب به دلیل خاصیت اسیدی بودن آن می تواند میزان آب دهان را بالا ببرد و با ازدیاد آب دهان کمک به رفع بوی بد آن کند .

2- استفاده از جوش شیرین :

کارشناسان سنتی دریافته اند که اگر برای چند روز دندان‌ های خود را با ترکیب جوش شیرین و آبلیمو مسواک بزنید می تواند کمک شایانی به برطرف کردن این مشکل بکند. جوش شیرین می تواند جرم و پلاک روی دندان ها را بردارد و از این طریق مزه بد دهان را کاهش می‌دهد .

3- مصرف روغن نارگیل درمان خانگی طعم بد دهان :

عواملی که در قسمت های بالا و متذکر شدیم که می‌تواند عامل بوی بد دهان شود از جمله برفک التهاب و عفونت لثه و غیره را می توانید با ترکیب روغن نارگیل و کنجد و گرداندن آن درون دهان خود آن را برطرف نمایید .

4- آب نمک :

یکی دیگر از درمان های خانگی طعم بد دهان استفاده از آب نمک می باشد. سعی کنید در طول روز3 مرتبه دهان خود را با آب نمک بشویید. خاصیت ضد میکروبی نمک باعث برطرف شدن این مشکل میشود.

( در ادامه توصیه می شود مقاله علت و درمان خانگی شیرین شدن دهان را مطالعه نمایید )

5- استفاده از گیاه آلوورا :

گیاه آلوئه ورا خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد. نوشیدن آب آن و یا غرغره کردن آب گیاه آن می تواند یک درمان خانگی موثر برای درمان این طعم بد باشد .

6- مصرف زردچوبه :

شما می‌توانید برای خلاص شدن از شر این مشکل مقداری زردچوبه را با نمک مخلوط کنید و آن را روی زبان و دهان خود بزنید و سپس بشویید. ضد میکروب بودن زردچوبه می‌تواند باکتری‌های دهان را از بین ببرد و به رفع این بوی بد کمک کند.

7- مصرف لیموترش درمان خانگی طعم بد دهان :

همان طور که می دانید لیمو ترش سرشار از ویتامین سی می باشد و می تواند پ هاچ دهان را متعادل کند و همچنین خاصیت ضد میکروبی آن می تواند به برطرف کردن بوی بد دهان کمک شایانی بکند. یک عدد لیمو را در آب گرم بریزید و به عنوان دهانشویه دهان خود را شستشو دهیدو هر هفته یک بار این کار را انجام بدهید شاهد برطرف شدن مزه بد دهان خود می شوید .

8- استفاده از چای سبز :

نوشیدن دو فنجان چای سبز در طول روز می‌تواند باعث تقویت سلامت دهان و برطرف کردن عفونت های آن شود و از این طریق می‌توان به برطرف شدن این مشکل کمک کنید. مقداری از چای سبز را با آب بجوشانید و صاف کنید بعد از خنک شدن عسل به آن اضافه کنید و بنوشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج + 18 =

فهرست