تماس
021-66582923

 در ابتدا لازم است معنای استرس در سالمندان را بدانیم، استرس یعنی احساس ناهمگونی بین توانایی های فرد در برابر خواسته‌هایی که از او می شود .زمانی که فرد در شرایطی قرار میگیرد و کاری از او خواسته می‌شود، احساس می‌کند که توانایی انجام آن کار را ندارد استرس می گیرد.

استرس ممکن است مثبت یا منفی باشد ولی  اکثراً استرس را منفی می دانیم که سبب پریشانی و اختلال در انجام کارها می شود در کل استرس تأثیرات منفی بالایی در زندگی می گذارد استرس شامل تمام افراد می شود اما ما در این بحث می خواهیم به مدیریت استرس در سالمندان بپردازیم .

نکاتی که درمدیریت استرس، در سالمندان باید مورد توجه قرار گیرداز این قرار است:

در زیر به مواردی برای کنتزل کردن استرس در افراد مسن اشاره کرده ایم اگر به عنوان مراقب وظیفه ی پرستاری از سالمند در منزل را برعهده دارید حتما موارد آموزشی زیرا اجرا کنید تا سالمند بتواند بدور از استرس به زندگی خود ادامه دهد.

1)باید عوامل استرس زا را در سالمند بشناسید :

با شناخت عواملی که سبب ایجاد استرس در سالمند می‌شود، می توان استرس را مدیریت کرد. سالمندان باید جهت کنترل استرس خود تمام عواملی که در درون خود باعث تشویش خاطر می شود را مهار کنند و سعی کنند با طبیعی جلوه دادن آن عوامل، از افزایش استرس جلوگیری کنند .

  -از دیگر راههای مهار کردن استرس این است که فرد سالمند عوامل استرس ها را در طی یک هفته یادداشت کند و به نقد و بررسی آنها در ذهن خود بپردازد .

عوامل غیر ضروری ایجاد استرس را از خود دور کند تا بتواند آنها را تحت کنترل خود درآورد .

  -سعی کنید از کسانی که باعث ایجاد استرس در شما می شوند دوری کنید از انجام دادن کارهایی که به شما استرس می دهد اجتناب کنید. مثلاً با گوش دادن به خبرهای کرونا مضطرب و نگران می شوید و استرس می گیرید این کار را انجام ندهید تا بتوانید مدیریت استرس را در دست بگیرید.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی راه های شاد زیستن در سالمندان را حتما مطالعه نمایید))

  -اگر حجم کاریتان بالاست و استرس انجام آنها را دارید از حجم کار خود کم کنید و با خیال راحت و آسوده بقیه ی کارها را انجام دهید در این صورت عملکرد خوبی خواهید داشت .

 -اگر قادر به تغییر عوامل استرس زا نیستید، خودتان را تغییر دهید و با ایجاد تغییرات در روش زندگی خود استرس را مهار کنید و تحت امر خود در آورید .

اعتدال را در زندگی خود رعایت کنید در کار و روابط خانوادگی و روابط اجتماعی خود حد وسط داشته باشید .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله

2-بالا بردن فعالیت های فیزیکی در سالمندان موجب مدیریت استرس در سالمندان میشود :

فعالیت کردن و تمرینات ورزشی تاثیرات زیادی در جسم و روح سالمندان دارد که غیر قابل انکار است سالمند باید برای کاهش استرس خود به فعالیت‌های ورزشی بپردازد با ورزش کردن روحیه خود را شاد نگه دارد و استرس خود را تحت کنترل درآورند.

 پس با قرار دادن ورزش های هوازی در برنامه روزانه سالمندان  می توان به مدیریت استرس در سالمندان کمک کرد. انجام پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری، ایروبیک همراه با موسیقی و ریتم خاص در تقویت روحیه سالمندان بسیار موثر است .  زمانی که سالمند دارای روحی قوی باشد، عوامل استرس زا کمتر او را آزار و اذیت می کنند. زیرا ورزش سبب دور شدن افکار منفی و فشارهای روحی روانی در سالمندان می شود و سالمندبهتر می تواند استرس خود را مهار کند .

3-ایجاد روابط دوستانه و رابطه آن در مدیریت استرس در سالمندان:

سالمندان می‌تواند با برنامه‌ریزی، افراد خانواده ، دوستان و همسالان خود را دور هم جمع کند و به دامن طبیعت، سینما، کنسرت، باشگاههای ورزشی برود و از با هم بودن و همصحبتی با آنها و ایجاد فضایی شاد، لذت ببرند .

لازم به ذکر است که سالمند با اشخاصی مراوده داشته باشد که در تقویت روحیه سالمند، تاثیر مثبت بگذارد نه اینکه با انتقال افکار منفی به سالمند او را پریشان خاطر و مضطرب کند و با این عمل خود به تقویت عوامل استرس زا در سالمند بپردازد .داشتن همنشین و هم صحبت خوب که شنونده خوبی باشد می تواند در مدیریت استرس به سالمندان کمک کند .

4-مدیریت کردن اوقات فراغت ( وقت آزاد)

 سالمندان در زندگی کاری  خود باید سعی کنند زمانی را برای استراحت کنار بگذارند و مانع از آن شوند که حجم بالای کار به وقت آزاد آنها لطمه بزند.زمانیکه از حجم کار کم کنید طبیعتاً استرس در شما کاسته می شود.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی راه کارهای گذراندن اوقات فراغت در سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

5-زمان را مدیریت کنید تا بتوانید بر مدیریت استرس در سالمندان  فائق آیید .

عدم یک برنامه‌ریزی خوب در انجام کارهای زمان بندی شده، سبب بروز استرس می شود. مثلاً قرار است کاری تا پایان روز تمام شود اگر نتوانید آن کار را تا پایان روز تمام کنید قاعدتاً دچار استرس می شوید. پس زمان بندی دقیق در انجام کارها  وتقسیم کار سبب کاهش استرس میشود .وقتی کارها طبق روال و درست انجام شود و هر کسی مسئولیت خود را به خوبی انجام دهد لحظات خوبی را در آن روز با هم تجربه خواهید کرد.

6-اعتدال را بنای زندگی خود قرار دهند

 در مطالب بالا گفتیم ورزش تاثیرات خوبی در مهار کردن استرس دارد اما علاوه بر ورزش نکات دیگری نیز وجود دارد که به مدیریت استرس در سالمندان کمک می کند داشتن رژیم غذایی خوب می تواند توانایی شما را در مهار استرس بالا ببرد .با گنجاندن مواد غذایی در برنامه غذایی خود و حذف مواد زیان آور مانند( کافئین، شکر، نمک )از غذاهای خود می توانید مقاومت بدن را در برابر عوامل استرس‌زا بالا ببرید.

باپرهیز از استعمال دخانیات (سیگار ،قلیان ،مواد مخدر)و مصرف الکل می تواند به کاهش استرس کمک کنید .

با استراحت کافی و تنظیم ساعت خواب به تقویت جسم و روح خود کمک کنید. در صورت قوی بودن جسم و روح سالمند، خود به خود عوامل استرس زا کنترل می شود .

7-مهار استرس در لحظه و تاثیر آن بر مدیریت استرس در سالمندان

 با به کاربردن راهکارهای منطقی و درست در زمان بروز استرس، استرس خود را مدیریت کند. این امر مستلزم شناخت ودقت کافی به احوال خود است. یعنی دقیقا بدانند که در زمان بروز استرس انجام چه کارهایی می تواند او را آرام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو × 1 =

فهرست