تماس
021-66582923

مضرات نمک در بدن انسان و راه های جلوگیری از مضرات آن

پرستار سالمند, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
راه های جلوگیری از مضرات نمک در بدن انسان

در این بخش به این موضوع خواهیم پرداخت که نمک خود به تنهایی از چه چیزی ساخته شده است و مضرات نمک در بدن انسان چیست ؟! نمک از سدیم وکلر ساخته شده که در آب حل شده است نمک جز اصلی ترین خوراکی مورد نیازروزانه انسان است که کم و زیاد شدن آن باعث بروز مشکلاتی خواهد شد ، حال در اینجا به مضرات آن اشاره خواهیم کرد .

سازمان بهداشت جهانی(WHO) استفاده از نمک را فقط 5گرم روزانه در نظر گرفته است ، درست است که باید بصورت اندازه استفاده شود اما بیش از حد مقدار توصیه شده باعث بروز مشکلات می شود .
با توجه به تمام فواید نمک باید این سوال را پرسید که چرا همیشه و همیشه صحبت از مضرات نمک بیش تر درمیان است؟ بطور مثال اگر کمبود نمک در بدن یک مشکل را به وجود می آورد باید گفت استفاده زیاد آن هزاران مشکل را به وجود خواهد آورد .

مضرات نمک در بدن انسان شامل چه مواردی می باشد :

مضراتی که نمک برای بدن ما به دنبال خواهد داشت را ما در اینجا به چند دسته تقسیم بندی میکنیم،

  • پرفشاری خون
  • مشکلات قلب و عروقی
  • مشکلات کلیوی
  • مشکلات مغزی
  • تورم در اندام
  • پوکی استخوان

تعدادی از افراد جامعه فکر میکنند چون فشار خون نرمال و طبیعی دارند میتوانند به هر اندازه که دوست دارند نمک مصرف کنند. درست است که یکی از شایع ترین علل استفاده زیاد از نمک پر فشاری خون است و باعث بالا رفتن فشار خون می شود اما ممکن است بر روی تعدادی از افراد بی تاثیر باشد و در عوض ممکن است استفاده زیاد نمک بتواند روی کلیه ها و قلب تاثیر منفی زیادی از خود به جای بگذارد .

مصرف بیش از حد نمک همانطور که گفته شد در همه ی افراد به یک نوع نیست در بدن هر فردی به یک نوع نمایان می شود ، به عنوان تپش قلب زیاد ، به عنوان تنگی نفس و یا همان آسم .

تاثیر اصول مهم تغذیه در سلامت انسان ها :

با توجه به مضرات استفاده نمک باید متذکر شد که یکی از علل مهم در زندگی پرداختن به اصول مهم تغذیه است که بی توجهی به آن ما را از همان ابتدای زندگی میتواند با مشکلاتی روبرو کند .
اگر ما اصول تغذیه را از ابتدا تا پایان زندگی بر اساس مضرات نمک و مابقی مواد غذایی بگذاریم میتوانیم زندگی بهتری داشته باشیم .
مصرف بیش از حد نمک در سکته قلبی ، مغزی ،در کلیه و همینطور در پوکی استخوان تاثیر جبران ناپذیری خواهد داشت .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آیا ترشی برای سالمندان مضر است؟ را حتما مطالعه نمایید ))

مضرات نمک در بدن انسان و رابطه آن با پوکی استخوان:

  • استفاده بیش از اندازه نمک باعث پوکی استخوان میشود چون نمک اضافه میتواند کلسیم موجود در بدن را بگیرد و همراه ادرار از بدن دفع می شود، که خود موضوع پوکی استخوان به تنهایی بدترین عارضه را در بدن به وجود می آورد ، مخصوصا در سالمندان.
  • نمک به تنهایی باعث چاق یا لاغری نمی شود چون نمک هیچ گونه کالری ندارد ، مصرف بیش از حد نمک باعث می شود آب درون بدن انسان نگه داشته شود و این نگهداری زیاد آب در بدن باعث افزایش وزن می شود که دلیلی بر چاقی نیست دلیل بر تورم در دست ها ، پاها و در اندام است .
  • یکی دیگر از مضرات استفاده نمک در بدن همانطور هم که قبلا کفته شد بروز حمله قلبی و سکته مغزی است
  • با استفاده زیاد نمک در بدن فعل وانفعالات زیادی در بدن رخ خواهد داد که باعث مسدود شدن یکی از سرخرگ های خروجی از قلب می شود و چون مغز با قلب رابطه مستقیم دارد. باعث از کار افتادن قسمت هایی از قلب می شود وباعث بروز سکته می گردد . که گاه ممکن است قابل جبران نباشد و آسیب های خیلی جدی و خطرناکی به بدن وارد شود .
  • یکی دیگر از مضرات استفاده نمک در بدن ناراحتی های مکرر معده است.
  • راحت تر بخواهیم اشاره کنیم عوارض نمک برای معده ویران کننده است ، چون در دراز مدت می تواند به سرطان معده تبدیل شود که متاسفانه در دنیا رتبه چهارم جهانی را دارد .

پس برای این عوارض جبران ناپذیر بهتر است سبک زندگی خود را تغییر دهیم

(( در ادامه توصیه می شود مقاله مضرات نمک در بارداری و راه های جایگزین نمک را حتما مطالعه نمایید ))

برای جلوگیری از مضرات مضرات نمک در بدن انسان میتوانیم چند راه کار ارائه دهیم :

  • از سبزیجات بیش تری استفاده کنیم چراکه پتاسیم موجود در سبزیجات می توانند نمک موجود در در بدن را کاملا خنثی کنند .
  • از غذا های کنسروشده ، فست فود ، شوری جات و آجیل ها ی بو داده کم تر و یا حتی اصلا استفاده نکنیم چون برای ماندگاری بیشتر این مواد از نمک زیاد استفاده می کنند ،پس بهتر است که کلا استفاده نکنیم .
  • و مهم ترین مسئله اینکه به هیچ عنوان نمک سر سفره قرار ندهیم .

مضرات دیگر استفاده نمک در ترشی و شوریجات:

  • شما با خوردن خیار شور دائما تشنه هستید و بیشتر اوقات دهان خود را خشک می بینید که این تشنگی مخصوصا در شب ها غیر قابل تحمل است که میتواند شما را از خواب عمیق شبانه هم بیدار کند این نوع تشنگی دائمی را جزئی از حالت های بیماری دیابت نوع دو اشاره کرد که پرداختن به این موضوع مقوله ی جدایی را به همراه خود دارد .
  • تکرر ادرار در شب یکی دیگر از عوارض نمک برای بدن انسان است که با میزان مصرف نمک ارتباط مستقیم دارد .
  • یکی دیگر از عوارض استفاده نمک برای بدن نفخ است
  • نفخ معده معمولا به دلیل نگهداری حجم زیادی از آب در درون بدن رخ می دهد ، که شما تصور میکنید چاق شده اید در این مورد مچ دست و پا و انگشتان بشدت ورم کرده اما در اصل این همان عوارض ناشی از مضرات استفاده از نمک است که تنها راه حل این موضوع به ندرت کم کردن نمک است . این عمل نقش بسزایی در کاهش نفخ معده شما خواهد داشت .
  • مراقبین سالمند و خود سالمندان عزیز باید توجه داشته باشید که نمک موجود در سوسیس، کالباس ها و غذاهای آماده اثرات جبران ناپذیری به دنبال دارد پس باید به این امر مهم توجه کنیم ازین مواد غذایی کمتر استفاده کنیم تا بتوانیم جلوی این همه مضرات جبران ناپذیر را بگیریم تا بتوانیم با تن سالم وتندرستی به زندگی ادامه دهیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × 4 =

فهرست