تماس
021-66582923
بالا بردن وزن نوزاد

چگونه وزن نوزاد را بالا ببریم ؟

بالا بردن وزن نوزاد یکی از دغدغه های والدین عزیز می باشد . موثر ترین و کار آمد ترین شیوه در جهت افزایش وزن نوزاد دادن مواد خوراکی مقوی به نوزاد می‌ باشد. دادن مواد خوراکی مقوی به نوزاد سبب می‌ شود که فرزند تازه‌ متولد شده بهتر رشد کند و این کار نیز کودک را از کمبود وزن نجات می‌ دهد.

اما باید به این مورد توجه داشت که بهترین زمان دادن مکمل به نوزاد پس‌ از شش ماهگی می باشد. اما قبل‌ از هر کار باید نوزاد را نزد پزشک متخصص برد تا با انجام آزمایشات پزشکی مربوط به دستگاه گوارش از حساس بودن نوزاد به برخی از مواد خوراکی آگاهی پیدا کرد تا در هنگام دادن غذا و مکمل‌ های مقوی، آن دسته از مواد خوراکی که کودک به آن ها حساسیت دارد را به کودک نداد. برای اینکه دادن این مواد خوراکی که باعث ایجاد حساسیت برای نوزاد شده و علاوه‌ بر بوجود آوردن مشکلات از بالا رفتن وزن نوزاد جلوگیری می کند و مانع از رسیدن نوزاد به وزن ایده‌ آل می‌ شود .

چگونه وزن نوزاد را می توانیم بالا ببریم؟

۱. بالا بردن وزن نوزاد به وسیله ی شیر مادر :

هیچ نوع مکمل غذایی و حتی انواع غذا های کمکی نمی‌ تواند جایگزین شیر مادر شود و موثر ترین و کار آمد ترین شیوه برای بالا بردن وزن نوزاد دادن شیر مادر به مقدار کافی به نوزاد است. برای رسیدن نوزاد به وزن ایده‌ آل و جلوگیری از مبتلا شدن نوزاد به کمبود وزن بهتر است به نوزاد بین شش ماه تا دوازده ماهگی شیر مادر خورانده شود. چون در شیر مادر مواد مغذی وجود دارد که برای رشد و بالا بردن وزن و رسیدن نوزاد به وزن ایده‌ آل لازم است مثل انواع پروتئین‌ ها و ویتامین‌ ها ، اما بعد از شش‌ ماهگی برای افزایش وزن نوزاد بهتر است در رژیم غذایی نوزاد در طول روز پودر دارچین ، رازیانه ، زغال‌ اخته و برگ‌ های شوید اضافه شود .

( در ادامه توصیه می شود مقاله تغذیه نوزادان با شیر مادر را مطالعه نمایید)

۲. استفاده از انواع سبزیجات و غلات :

زمان دادن غذا هایی مثل سبزیجات به نوزاد بعد از دوازده ماهگی می‌ باشد ، می‌ توان برای بالا کشیدن وزن نوزاد و رساندن او به وزن مناسب سبزیجات تازه‌ تهیه کرده و آن را ریز کرد و به‌ خوبی پخت و در طول روز به کودک خوراند و نیز دادن غلات به نوزاد در وعده ی صبحانه به بالا رفتن وزن نوزاد کمک کرده و می‌ تواند کمبود وزنش را جبران کند .

۳. استفاده از انواع میوه‌ ها :

همه ی میوه‌ ها به بالا رفتن وزن نوزاد و رسیدن به وزن مناسب کمک می‌ کند ، برخی از میوه‌ ها که تاثیر بیشتری در افزایش وزن دارد ، میوه‌ هایی هستند با طبع گرم مانند موز و انبه که به‌ سرعت سبب بالا بردن وزن نوزاد می‌ شوند ، می‌ توان برای تاثیر بهتر مقدار بستنی به‌ همراه یک عدد موز به نوزاد خوراند ، چون هم موز و هم بستنی سرشار از کربوهیدرات می‌ باشد و کربوهیدرات عامل اصلی بالا بردن وزن در نوزاد می باشد .

۴.افزایش وزن به وسیله ی تخم‌ مرغ :

به این دلیل که تخم‌ مرغ سرشار از مواد مغذی مثل آهن پروتئین می باشد و آهن و پروتئین حتما برای بالا بردن وزن نوزاد لازم و ضروری‌ می باشد که باید در رژیم غذایی نوزاد قرار گیرد ، اما باید به این نکته توجه داشت که چون هضم کردن تخم مرغ برای دستگاه گوارش نوزاد کار سختی است بهتر است تخم‌ مرغ به‌ صورت آب‌ پز شده باشد و به‌ عنوان صبحانه به نوزاد داده شود .

( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله راه کارهای افزایش اشتها در کودکان را مطالعه نمایید )

چگونه وزن نوزاد را بالا ببریم ؟

۵. به وسیله ی دادن گوشت سفید و قرمز :

گوشت سفید مثل مرغ و ماهی دارای مواد مغذی مثل امگا ۳ می‌ باشد که امگا ۳ به بالا بردن وزن نوزاد کمک می کند ، این ماده ی مغذی برای کارکرد سلول‌ های مغزی و ساخت هورمون‌ های بدن حیاتی و مهم می باشد ، و نیز گوشت قرمز دارای مواد معدنی مانند منیزیم ، فسفر و انواع ویتامین‌ های گروه ب می‌ باشد که این مواد معدنی برای رشد کردن طبیعی سلول‌ های مغزی و فعالیت طبیعی آن‌ ها لازم و ضروری می‌ باشد ، در نتیجه رشد کردن و کارکرد طبیعی سلول‌ های مغز سبب بالا رفتن وزن نوزاد و رسیدن او به وزن مناسب می‌ شود .

6. بالا بردن وزن با مصرف لبنیات:

استفاده از انواع لبنیات مثل پنیر ، شیر و ماست می‌ تواند باعث بالا بردن وزن نوزاد شود و او را به وزن ایده‌ آل برساند ، چون گروه لبنیات سرشار از ماده‌ ای به نام کلسیم است که این ماده برای رشد طبیعی استخوان‌ ها و غضروف‌ های بدن نوزاد بسیار مهم و حیاتی می‌ باشد و با خوراندن انواع لبنیات به نوزاد و رسیدن کلسیم مورد نیاز به بدن نوزاد باعث می‌ شود که استخوان‌ ها و غضروف‌ های نوزاد به‌ طور طبیعی رشد کرده و در این صورت وزن نوزاد بالا می رود و نوزاد به وزن مناسب خود می رسد .

7. افزایش وزن به وسیله ی آووکادو :

این ماده ی غذایی که طبع گرم دارد و منبع مهمی از چربی هایی که برای وزن گیری وزاد بسیار مناسب است ، می باشد ، این ماده بسیار روان و نرم می باشد و می توان‌ آن را به غذای کودک اضافه کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

18 − 3 =

فهرست