تماس
021-66582923
فواید قصه گفتن برای کودکان

فواید قصه گفتن برای کودکان

فواید قصه گفتن برای کودکان را تا چه حد می دانید و از آن آگاه هستید. آیا شما هم جزو آن گروه از والدینی هستید که قبل از بدنیا آمدن فرزندتان اتاق او را برایش چیدمان می کنید و کتاب ها ی قصه زیادی در طرح ها و رنگ ها و سایز های مختلفی برای او تهیه می‌کنید و قفسه کتاب هایش را با چیدمان اتاقش ست میکنید و از کتابهایی با جلد های خوشگل در قفسه کتابهایش استفاده میکنید.

اهمیت قصه گفتن برای کودکان:

آیا همان‌قدر که به زیبا سازی اتاق او با قفسه های رنگی کتاب اهمیت میدهید به رشد ذهن و فکر او بوسیله خواندن کتاب برایش نیز اهمیت میدهید؟ آیا وقتی فرزندتان کمی بزرگتر شد سعی میکنید که داستان های زندگی را در قالب قصه ها و شخصیت های کارتونی و از زبان حیوانات جذاب برای او تعریف کنید که از آنها درس بگیرد و آگاه باشد؟

آیا سعی کرده اید که رفتار های اشتباه فرزندتان را به صورت قصه و داستان و از زبان قهرمان‌های داستان به او گوشزد کنید یا دوران قصه گفتن و قصه خواندن برای فرزندتان مانند بسیاری از خانواده ها به فراموشی سپرده شده و به قول بعضی ها دوران آن گذشته است.

اما لازم است بدانید اگر شما آگاه باشید که قصه خواندن برای فرزندتان در سنین پایین چه معجزه ای در هوش و ذهن او بوجود می آورد، هرگز این فرصت را از دست نخواهید داد. اگر شاغل هستید و از پرستار برای مراقبت و نگهداری از کودک در منزل خود استفاده می کنید حتما پرستار باید در برنامه های خود بخشی را به قصه گفتن برای کودک شما اختصاص دهد.

استفاده از قصه گفتن برای پند و نصیت کردن کودک :

مهمترین فواید قصه گفتن برای کودکان ، استفاده از آن برای نصیت کردن کودکانمان می باشد. اما چگونه ؟؟؟ شاید بار ها برایتان اتفاق افتاده باشد که بسیاری از اعتراضات و نارضایتی هایتان از رفتار و کردار فرزندتان به صورت زبانی و رو در رو چه پیامد های منفی و اثر بالعکسی دارد و معمولاً با مخالفت کودکانمان و استقامت و با پا فشاری آنها اتفاق می افتد.

در حالی که شما خیلی ساده و راحت می‌توانید آن نکته آموزشی را در قالب داستان و قصه و از زبان فرد دیگری به فرزندتان تذکر دهید و او را از عواقب آن رفتار نادرست آگاه سازید بدون اینکه فرزندتان از دست شما ناراحت شود زیرا او می‌پندارد که این تذکر مربوط به شخصیت داستان است و نه خود او.

در واقع فضای غیر واقعی داستان ها و قصه ها فضای نامتناهی است که شما در آنجا کاملاً اختیار تام دارید که چه فضایی را برای فرزندتان تجسم کنید و چه ویژگی های مثبتی را به اوج برسانید و چه ویژگی ها و خصلت های منفی را سر کوب کنید.

یکی از جنبه های لذت بخش و هیجان انگیز قصه برای کودکان شخصیت بخشی و جان بخشی به اشیاء و اسباب بازی ها و چیز های بی جان است و همچنین صحبت کردن با حیوانات در قصه ها برای کودکان بسیار جذاب است. چیزی که در دنیای واقعی امکان ندارد. با این تفاسیری که در مورد قصه گفتن داشتیم حالا بهتر است که به فواید قصه گفتن برای فرزندمان بپردازیم.

( در ادامه توصیه می شود مقاله تربیت کودک بدون فریاد و کتک را مطالعه نمایید )

تاثیرات و فواید قصه گفتن برای کودکان

قصه گفتن برای فرزندان چه فوایدی می تواند داشته باشد:

۱_ اثر مثبت قصه گویی بر روی خلق و خوی کودکان:

یکی از مهمترین فواید قصه گفتن برای کودکان ، تاثیر آن بر اخلاق کودکان می باشد. بسیاری از کودکان دارای شیطنت و بازیگوشی خاص کودکیشان هستند و قرار دادن آنها در چارچوب منضبط اخلاقی کاری سخت است اما والدین می‌توانند با نسبت دادن ویژگی های مثبت اخلاقی مانند ادب، نظم و راست گویی به شخصیت های مورد علاقه آنها در داستان ها و قصه ها در واقع کودکان را ترغیب کند که این خصوصیات خوب اخلاقی را از آنها تقلید و یادبگیرند.

۲_بالا بردن قدرت رویا پردازی و تخیل و خلاقیت کودک با قصه گویی برای او:

بالا رفتن قدرت تخیل و خلاقیت در کودکان باعث می شود که آنها در آینده بتوانند دست به کار های بزرگ و خلاقانه بزنند و بتوانند از ذهن خود به بهترین نحو استفاده کنند. شما با خواندن قصه برای فرزندتان او را وارد دنیای خیال و تجسم میکنید او همه شخصیت ها و مکان های درون قصه را برای خود مجسم می‌کند آنگونه که خودش دوست دارد و همین سبب نشاط و خوشحالی او می شود. تجسم موفقیت ها و فضاها و شخصیت های داستان برای خود ما بزرگتر ها هم همیشه چیز جذابی بوده است.

( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله راه های افزایش اعتماد به نفس کودکان را مطالعه نمایید )

۳_افزایش قدرت تکلم و مهارت گفتگو:

شما با خواندن قصه برای فرزندتان او را به صورت ناخودآگاه وادار میکنید که تلفظ و بیان صحیح کلمات را از زبان شما یاد بگیرد. همچنین با واژه ها و کلمات زیادی در قالب قصه آشنا شود چشم انداز دور این عمل زمانی است که شما با خواندن قصه در کودکی برای فرزندتان به او آموزش می دهید که در سنین بالاتر به مطالعه و خواندن کتاب روی آورد. در واقع شما طعم شیرین و لذت بخش مطالعه را به او یاد می دهید و او را علاقه مند می سازید.

۴_ بالا بردن قدرت و توانایی شنیداری در کودکان:

یکی از مشکلاتی که والدین با کودکان با در این سن دارند این است که تمرکز و توجه خاصی به سخنان آنها ندارند. در واقع بازیگوش و هواس پرت هستند و در واقع آنها علاقه خاصی به گوش کردن ندارند و در واقع شما با خواندن قصه برای او، او را وادار میکنید که تمرکز کند و کاملاً به خواندن شما گوش دهد. برای اینکه اینقدر قصه گفتن برای او لذت بخش است که نمی‌خواهد هیچ نکته ای از آن را از دست بدهد از این رو کاملاً به شما گوش فرا میدهد.

( در ادامه توصیه می شود مقاله راه های افزایش خلاقیت کودکان را مطالعه نمایید )

۵_افزایش هوش و ذکاوت کودک:

شما با خواندن قصه برای کودکان سبب می شوید که او سوالات زیادی در مورد شخصیت داستان و اتفاقات و چیز هایی که در روند داستان پیش می آید از خود بپرسد و هرچقدر که شما داستان های بیشتر و کتابهای بیشتری برای او بخوانید ذهن او فعال تر می شود و او کنجکاو تر و جست و جو گر تر از همیشه می شود و در پی پاسخگویی برای سوالات خود و در نهایت رسیدن به جواب آنها است.

۶_ نقش قصه به عنوان آهنگ و لالایی شبانه:

بسیاری از مادران در هنگام خواب تلاش میکنند که برای فرزندشان لالایی های موزون و قشنگ بخوانند تا فرزندشان خواب آرام تری داشته باشد. در واقع قصه گفتن هم نوعی لالایی شبانه است که فرزندان به آن عادت میکنند و با آن آرامش میگیرند.

۷_تأثیر مثبت قصه گویی در آینده برای کودکان:

یکی از تاثیرات و فواید قصه گفتن برای کودکان را می توان بر آینده آنان ربط داد . در واقع قصه گویی علاوه بر مزایایی که برای حال و سن و سال کنونی کودک دارد، بلکه در آینده در شکل گرفتن خلق و خوی مناسب او در آینده هم تأثیر مثبت دارد.به گونه ای که بیشتر کودکانی که دارای خلق و خوی پرخاشگری و عصبی هستند با خواندن قصه آرام و منطقی تر میشوند.

( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزش نکات ایمنی به کودکان خود را مطالعه نمایید )

نکاتی در مورد قصه گفتن:

ما در این مقاله سعی کردیم فواید قصه گفتن برای کودکان را به طور کامل برای شما والدین و مراقبین کودک در منزل شرح دهیم اما در ادامه نکات مهمی وجود دارد که حتما سعی کنید به این نکات عمل کنید.

در زمان قصه گفتن قدرت بیان و ابراز احساسات شخصیت های داستان از زبان گوینده داستان بسیار مهم است .گاه لحن گوینده داستان در شرایط مختلف داستان باید آنقدر جذاب باشد که کودک را تا پایان داستان میخکوب کند. یکی از نکات مهم دیگر در گفتن داستان برای کودکان این است که شما این داستان را برای فرزند پسرتان بیان میکنید یا دختر و اینکه هرکدام از آنها به چه نوع داستانی علاقه دارند. تخیلی ،پرنسسی،تاریخی و غیره…..

و نکته آخر این است که شما باید تسلط کافی در بیان داستان به صورت واضح و روشن را داشته باشید که فرزندتان خسته نشود و همچنین از کلمات و واژگان در حدسن او استفاده کنید و در پایان بتوانید پیام اخلاقی داستان را به صورت واضح بیان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

12 + 19 =

فهرست